CONCERTVERSLAGEN

alles op zijn tijd !

Tussen 28 juni en 9 juli op de Bijlokesite

- persbericht 15.02.2019 -

Primeur voor Gent Jazz Festival: Sting op minder dan 24 uur uitverkocht

Deze ochtend om 09:00u startte de ticketverkoop van 8 juli, de festivaldag met onder andere Sting op het programma. De komst van Sting naar Gent Jazz Festival werd eerder deze week reeds bekend gemaakt, maar voor tickets was het dus wachten tot deze ochtend. Nu bericht de organisatie dat alle tickets, zowel de golden circle als standaardtickets, allemaal uitverkocht zijn! Nooit eerder in het 18-jarig bestaan van het festival, werd een festivaldag op minder dan 24 uur uitverkocht.

Sting, de voormalige frontman van The Police, keert deze zomer terug naar België voor een exclusieve show op Gent Jazz Festival. Met zijn Europese tournee “My Songs” blikt hij terug op zijn omvangrijke carrière als zowel frontman van The Police, als solo-artiest. Fans kunnen zich verwachten aan alle hits, van “Englishman In New York” tot “Every Breath You Take” en van “Roxanne” naar “Message In A Bottle”, over “Fields Of Gold” naar “Shape Of My Heart” en veel meer.

Opletten voor ticketverkoop via secundaire kanalen

Via malafide websites als bemster.nl en viagogo.be worden tickets aangeboden aan woekerprijzen. Zo kost een standaardticket voor 8 juli via bemster.nl €119, terwijl deze via de officiële verkoopskanalen €75 kost. De organisatie waarschuwt om geen tickets via dergelijke kanalen te kopen. Enkel van tickets aangekocht via de officiële website www.gentjazz.com of bij een Fnac winkel in je buurt kan de echtheid gegarandeerd worden.

Over enkele weken worden meer namen voor Gent Jazz Festival 2019 bekend gemaakt.

- persbericht 13.02.2019 -

Gent Jazz Festival brengt Sting naar Gent met Europese “My Songs” tournee !

© Martin Kierszenbaum

Maandag 8 juli belooft een hoogdag te worden op Gent Jazz Festival 2019. Sting, de voormalige frontman van The Police, keert voor het eerst sinds lang terug naar België voor een exclusieve show op de Main Stage van Gent Jazz Festival. Met zijn Europese tournee “My Songs” blikt hij terug op zijn omvangrijke carrière als zowel frontman van The Police, als solo-artiest. Fans kunnen zich verwachten aan alle hits, van “Englishman In New York” tot “Every Breath You Take” en van “Roxanne” naar “Message In A Bottle”, over “Fields Of Gold” naar “Shape Of My Heart” en veel meer.

Eerder werden al Gregory Porter, Diana Krall & John Zorn “Bagatelles” bekend gemaakt voor komende zomer.

*Tickets voor deze festivaldag zijn vanaf vrijdag 15 februari om 09:00 te koop via www.gentjazz.com*

Sting: My Songs: de ene hit na de andere

Sting vormde samen met drummer Stewart Copeland en gitarist Andy Summer de Britse band The Police. Vooral bekend van hits als “Message In A Bottle”, “Roxanne”, “Every Breath You Take”, “So Lonely” en “Can’t Stand Losing You”, brachten ze 5 studioalbums uit, wonnen 6 Grammy Awards en werden in 2003 opgenomen in The Rock and Roll Hall of Fame. In 2007 en 2008 werd The Police na een ingelaste pauze voor soloprojecten weer actief voor een reünietournee waarbij het op 8 oktober 2007 aan België de beurt was met een uitverkocht optreden in het Sportpaleis. Het tweede concert, gepland voor 9 oktober 2007 werd afgelast omwille van stemproblemen bij Sting. Op 7 juni 2008 speelde The Police hun laatste Belgische show op TW Classic en sloten hun reünietournee na 154 liveoptredens af in New York.

10 jaar later, in 2018, bundelden Sting en Shaggy nog de krachten en vertrokken op een gemeenschappelijke tournee. Deze zomer belooft de eerste tournee te worden, waarbij de Britse muzikant voor het eerst sinds jaren terugkeert naar België voor een exclusief concert. Hiervoor laat hij zich omringen door een elektrisch rock ensemble en trakteert de fans op alle hits.

Praktische informatie
Gent Jazz Festival 28/06-09/07/2019, Bijlokesite, Gent
Tickets beschikbaar via www.gentjazz.com of via Fnac

Vrijdag 05/07/2019
22.30u – 00.00u: Diana Krall

Zondag 07/07/2019
19.30u – 21.00u: Gregory Porter

Maandag 08/07/2019
22.30u – 00.00u: Sting “My Songs”

Dinsdag 09/07/2019
John Zorn ‘Bagatelles’
22.30u – 00.00u: Nova Quartet / Peter Evans Solo / Asmodeus
20.30u – 21.45u: Gyan Riley & Julian Lage / Brian Marsella Trio / Ikue Mori / John Medeski Trio
18.30u – 19.45u: Craig Taborn Solo / Trigger / Erik Friedlander-Mike Nicolas Duo / Kris Davis
16.30u – 17.45u: Masada / Sylvie Courvoisier & Mark Feldman / Mary Halverson Quartet

Volg Gent Jazz Festival (@gentjazzfestival) op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube & Spotify #gentjazz

- persbericht 19.12.2018 -

Clap your hands now: Gregory Porter op Gent Jazz Festival 2019 !

Dé doorbraak voor Gregory Porter was de Claptone-remix van Liquid Spirit. Sindsdien heeft Porter bewezen dat hij het ook kan zonder remix. Hij kreeg onder andere de Grammy voor Best jazz Vocal Album voor Liquid Spirit en mag dit album rekenen tot het meest gestreamde jazz-album ooit. Als ode aan Nat ‘King’ Cole bracht hij vorig jaar rond deze tijd van het jaar nog de coverplaat Nat ‘King’ Cole & Me uit en eind vorige maand zijn eerste live album “One Night Only – Live at Royal Albert Hall”. Van Lowlands tot North Sea Jazz en van Glastonbury tot Couleur Café: de charmante man met het typerende hoofddeksel trekt nu al jaren uitverkochte zalen met z’n soulvolle jazzsongs. Hij laat zich hiervoor steevast omringen door een traditioneel jazztrio, kwartet of big band. Met welke bezetting hij deze zomer naar Gent Jazz Festival komt is nog maar de vraag !

Gregory Porter: de Amerikaanse jazzzanger die zijn eigen weg gaat

Ondanks het grote succes van de Claptone-remix, bleef Porter toch vooral zijn eigen weg volgen en dat is die van de jazz. Hij houdt van allerlei muziek, maar vindt het vooral leuk om weer thuis te komen, terug naar de roots. Sinds zijn eerste album “Water” in 2010 uitkwam, kent de man succes. Ondanks het feit dat Porter nu veel meer succes heeft dan vroeger, kiest hij niet altijd voor grote bigbands, maar durft hij ook voor kleinere en dynamische bezettingen te gaan. In 2015 stond de zanger nog op het podium van Gent Jazz Festival. Met welke bezetting de zanger op zondag 7 juli 2019 op Gent Jazz Festival zal staan is nog maar de vraag.

Praktische informatie

Vrijdag 05/07/2019
22.30u – 00.00u: Diana Krall

Zondag 07/07/2019
22.30u – 00.00u: Gregory Porter

Dinsdag 09/07/2019
John Zorn ‘Bagatelles’

- persbericht 21.11.2018 -

Diana Krall op Gent Jazz Festival 2019

Na de eerste naam John Zorn “bagatelles” (9 juli), kondigt Gent Jazz Festival een tweede naam aan voor de 18e festivaleditie, die van 28 juni t.e.m. 9 juli 2019 op de Bijlokesite in Gent loopt. Op vrijdag 5 juli 2019 neemt Diana Krall met haar sensuele en hartverwarmende stem, een handvol klassiekers en haar ravissante en zeer innemende verschijning, zonder twijfel de hele tent in. Het wordt een unieke kans om de award-winnende Canadese zangeres, die roem oogst sinds de jaren 90, aan het werk te zien.

Diana Krall: een oeuvre dat even succesvol als veelzijdig is

Met haar pre-bop pianostijl en sensuele zang veroverde Diana Krall eind jaren 90 de jazzwereld en werkte zichzelf op tot een van de meest toonaangevende pianistes van de hedendaagse jazz. Sinds ze in 1999 met het album “When I Look In Your Eyes” wereldwijd doorbrak, mag ze zichzelf rekenen tot de best verkopende muzikanten in de jazz. De ene keer zet ze standards van Nat King Cole naar haar hand, dan weer duikt ze onder in de Braziliaanse bossanova. Maar net zo goed gaat ze de nostalgische toer op met een kerstplaat, of tast ze de grenzen van New Orleans en Americana af op Glad Rag Doll. Hiermee heeft Krall een oeuvre bij elkaar gespeeld dat even succesvol als veelzijdig is.

Na zes jaar terug op de Bijlokesite

Een decennium geleden stond mevrouw Elvis Costello voor de eerste keer op het podium van Gent Jazz Festival. Sinds haar tweede en laatste passage op Gent Jazz Festival in 2013, heeft de award-winnende pianiste maar liefst drie nieuwe albums uitgebracht. Voor haar laatste album “Love is Here to Stay”, dat dit jaar in september nog uitkwam, werkte ze samen met crooner Tony Bennett, die in 2015 samen met Lady Gaga op het podium van Gent Jazz Festival stond. Haar vorige passages in ons land lieten keer op keer een sterke indruk na. Wie er deze zomer bij wil zijn, bemachtigt maar beter snel zijn of haar tickets.

Meer namen voor Gent Jazz Festival 2019 worden binnenkort bekend gemaakt.

Praktische informatie

Programma vrijdag 05/07/2019
22.30u – 00.00u: Diana Krall

Programma dinsdag 09/07/2019
John Zorn ‘Bagatelles’

- persbericht 24.10.2018 -

John Zorn eerste naam Gent Jazz Festival 2019 !

Nergens is het op cd terug te vinden, nergens is er een radio-opname van beschikbaar en wie online op zoek zou gaan, bespaart zichzelf beter meteen de moeite. Maar op dinsdag 9 juli 2019 brengt John Zorn zijn “Bagatelles” naar Gent Jazz Festival voor een onvergetelijke live-ervaring. John Zorn, de leading man van de New Yorkse avant-gardescene sinds de jaren 80, brengt voor dit unieke project een indrukwekkend aantal muzikanten samen en laat op Gent Jazz Festival maar liefst veertien formaties aanrukken. De 18e festivaleditie loopt van 28 juni t.e.m. 9 juli 2019 op de feeërieke Bijlokesite in Gent.

Tickets zijn te koop via www.gentjazz.com of bij een Fnac winkel in je buurt.

Uniek project

John Zorn is een vrije geest die lak heeft aan grenzen en categorieën. Hedendaagse klassieke muziek, punk, metal, klezmer, jazz… alles is goed voor deze ontembare muzikant. Dinsdag 9 juli laat hij zijn “bagatelles”, vrij vertaald naar “niemendalletjes”, los op Gent Jazz Festival. Niet minder dan dertig muzikanten zullen je in veertien formaties meenemen op een muzikaal avontuur doorheen de wereld van John Zorn. Onder anderen Joey Baron, Dave Douglas, Craig Taborn, Marc Ribot en John Medeski zullen enkele van hun bagatellen op je afvuren. Zorn geeft zelf de aftrap van deze laatste festivaldag met zijn Acoustic Masada band.

Eindelijk terug in Gent

De onovertroffen experimentalist, die in 2011 nog geëerd werd door de Hogeschool Gent met de eretitel Magister Artium Gandensis voor zijn verdiensten in de kunsten, heeft een speciale band met Gent. Zo staat Zorn deze zomer voor de vierde keer op het podium van Gent Jazz Festival nadat hij er in 2003 “Electric Masada”, in 2006 “Acoustic Masada” en in 2013 “Zorn at 60” bracht. Je voorbereiden op dit concert? Doe geen moeite. Opnames van “bagatelles” zijn er niet. De projecten zijn beschermd voor het handvol live concerten die John Zorn hiermee over de wereld doet. Gent Jazz Festival 2019 belooft aldus een uitzonderlijke kans om “Bagatelles” live mee te maken!

Praktische informatie

Programma dinsdag 09/07/2019
John Zorn ‘Bagatelles’