Zaterdag 6 Juli
: Orchestral manoeuvres...are the best !
PENTADOX
hoofdpodium 16u30
Sylvain Debaisieux (sax) - Weston Olencki (trombone)-Bram De Looze
(piano)- Lester St Louis (cello) - Nick Dunston (contrabas)-Samuel Ber
(drums)
Vorig jaar won Pentadox als Belgisch trio (met Sylvain Debaisieux, Bram
De Looze en Samuel Ber) de prijs van Jong Jazztalent in Gent. Nu een
jaar later staan ze hier met enkele extra muzikanten om het ingediende
project uit te voeren. Het is een mix van improvisatie en deels
uitgeschreven muziek. Het zal voor velen onbegrijpbare muziek zijn of
zelfs vervelend. Tja impro heeft zijn voor-en tegenstanders. Het kan er
zogezegd rommelig aan toe gaan. De trombonist knettert soms en de
drummer walst twee symbalen tussen zijn handen. Vaak is het zo dat je
deze soort muziek live moet zien om te beleven wat ze uitsteken op hun
instrument.
Bon, soms lijkt me de muziek wel wat hebben van ‘Pictures at an
Exhibition’ als een suite van de Russische componist Modest Moessorgski.
In een tweede nummer begint Bram solo met zeer fijne vingerzettingen en
dit zal doorspekt worden met crispy cracks en geluiden van de trombonist
die voor zich een tafel met fijne elektronica ter beschikking heeft.
Bram laat er zich niet door afleiden en ook de drummer gaat mee met wat
experimentele percussie die overgaat in gekletter en de zwarte cellist
strijkt dat zijn leven ervan afhangt en begint ook nog te meppen op de
cello met zijn strijkstok. Tja dat is eens wat anders, wat een climax.
Een rustiger nummer volgt en ik besluit even wat te gaan wandelen , eten
en bekenden te spreken.
Michel Proesmans
GONZALO RUBALCABA TRIO
hoofdpodium 18u30
Gonzalo Rubalcaba (piano) – Armando Gola (bass) – Ludwig Afonso (drums)
Naar het schijnt staat deze sterke
Cubaanse pianist hier al voor de vierde keer maar zelf zagen we hem niet
eerder. Het is een mix van diverse stijlen deze keer, gezeten in een wit
pak : strakke complexe ritmiek met wat rock zelfs en op het einde een
prachtige solo ballade aan de piano. De bassist à la Pastorius brengt de
fusion kortbij. Gonzalo is technisch sterk begaafd en werd destijds door
Dizzy Gillespie ontdekt en maakte furore met bassist Charlie Haden. De
verstandhouding tussen bassisten en drummers is een centraal
aandachtspunt in zijn muziek. Hij werkt dus graag in kleine bezettingen
en dat kan ik alleen maar beamen. Daarnaast wil hij zijn Cubaanse roots
altijd alle eer aandoen door iets van Chucho Valdez te spelen. Deze
Rubalcaba speelt daarbij oprechter dan die krachtpatser Christian Sands
van gisteren.
Michel Proesmans
A-B SQUARED-TERENCE BLANCHARD FT. THE
E-COLLECTIVE W SPECIAL GUESTS
hoofdpodium 20u30
Terence Blanchard (trompet) – Charles Altura (gitaar) – Fabian Almazan
(piano) – David Ginyard (bas)
Special guests: Gerald Clayton (piano, fender rhodes) – Jeff ‘Tain’
Watts (drums) – Jean Toussaint (sax)
A/B Squared is een hommage aan de
legendarische jazzdrummer Art Blakey, met wie Blanchard in het begin van
zijn carrière verschillende keren heeft samengespeeld. Blakey zou dit
jaar 100 kunnen geworden zijn. “De kansen die hij mij heeft gegeven om
mijn eigen stem te vinden, wil ik nu ook geven aan de muzikanten met wie
ik speel.” Zoals The E-Collective dus zegt Blanchart.
Terence uit New Orleans heeft zich sinds de jaren’80 ontpopt tot een
veelzijdig artiest: uitmuntende trompet, componeren, bandleider, mentor,
filmmuziek, opera werk enz.
Ze spelen geen klassieke tribute maar zowat van alles door mekaar. Een
lange swingende opener is ‘Ugetsu’ waarbij Wayne Shorter (ook nog een
leerling van Blakey) in meespeelde destijds in 1963. In een ander nummer
spelen ze zeer melodisch met lange trompet uithalen - wat een kracht en
toonvastheid. Met een gitaar erbij wordt het rockachtig met vettige
baslijnen à la Prince. Jeff ‘Tain’ Watts speelt met een grote smile op
zijn gezicht. Gerald Clayton speelt op piano en Fender Rhodes de sterren
van de hemel en is de zoon van bassist John Clayton. Soms heb ik de
indruk dat er teveel volk op scene staat en iedereen wil tegelijk zijn
beste beentje voorzetten en soms gaan de stukken ‘Dat there’ of ‘ Kaos’
eerder in de mist. Gelukkig horen we ‘Moaning’ op het einde als
afsluiter en dat is nog het meest herkenbare van Art Blakey.
Michel Proesmans
FRED HERSCH & WDR BIG BAND CONDUCTED BY VINCE
MENDOZA
hoofdpodium 22u30
FRED HERSCH (piano) & WDR BIG BAND CONDUCTED BY VINCE MENDOZA
Als fan van Fred Hersch zie ik erg uit
naar dit optreden, nu met een big band. Ik leerde Fred kennen bij een
concert vele jaren terug op Jazz Middelheim en dit is me altijd
bijgebleven.
New Yorker Fred Hersch dus met de Duitse WDR Big Band onder leiding van
Vince Mendoza. Vince ging door het oeuvre van Fred en maakte de
arrangementen. Dat resulteerde in een nieuw album, 'Begin Again' en het
is een korte overview van zijn carrière.
Het duurde even eer de mixing ok is want de solisten komen te luid
binnen en ook Vince zijn bewerkingen zijn wat te hevig in de trompetten.
Maar geleidelijk aan wordt het beter en zelfs véél beter. Het is
blijkbaar de derde keer dat ze dit live uitvoeren. Ze beginnen met het
titelnummer ‘Begin again’ dat feestelijk en vol klinkt. Het is een
volledig nieuwe compositie die Hersch nog niet eerder heeft opgenomen.
Het is een rijke compositie die de samenwerking gelijk bloot legt. Een
rijke melodie waarover Mendoza een vrij arrangement schreef wat Hersch
en de band wonderwel doet aansluiten. Mendoza is de absolute meester is
terughouden en vol aansluiten.
Een ander probleem is het niet kunnen stilzitten van het publiek, het
gedurig praten of lachen tijdens stille passages. Dan moeten ze maar op
café gaan of ver buiten de tent hun praatjes houden, vinden wij hier !.
Maar door de regen komen er mensen mee loeren in de tent maar er
zijn nu eenmaal wél muziekliefhebbers in de tent die willen genieten van
de muziek hé ! Om een voorbeeld te geven dat Fred graag duiding geeft
bij enkele songs is dat zoals bij ‘Out someplace’ dat gaat over ene gay
jongen Matthew Shepard die werd doodgeslagen op straat in 1998. Een zaak
die destijds (terecht) veel aandacht kreeg en onze wereld in
verdraagzaamheid een flinke opdonder gaf. De compositie van Hersch
beschrijft zijn laatste uren en hakken er diep in. Fred is zelf gay en
verteld dat husband Scott ook ergens in de tent zit. Daarvoor speelt hij
‘The Orb (for scott)’. ‘The Big Easy’, een fijn in blues gedrenkte
Hersch compositie, en ‘Forward Motion’, met een excellerende drummer
Hans Dekker, vervolmaken de fijne setlist die 'Begin Again' kenmerkt.
Het hoogtepunt is voor mij Fred's solowerk, daarin is hij uitmuntend en
zo geniet toch de hele tent met verbazing van het wondermooie
‘Pastorale’ geïnspireerd door Robert Schumann Kinderszenen, gevolgd door
een speciale versie van ‘Round Midnight’ van Thelonious Monk. Een luid
applaus volgt. Fred is een mentor geweest voor Brad Mehldau en Ethan
Iverson van the Bad Plus en Hersch zelf is een organische mix van de
focus van Keith Jarrett, het geduld van Bill Evans en de recht toe recht
aan swing van Tommy Flanagan. Hij verstaat de kunst om de muziek op een
unieke manier naar zijn hand te zetten. En om af te sluiten nog volgende
uitspraak: "When it comes to the art of solo piano in jazz, there are
currently two classes of performers: Fred Hersch and everybody else".
(All About Jazz)
Michel Proesmans
STÉPHANE GALLAND & (THE MYSTERY OF) KEM|
STÉPHANE GALLAND & MALCOLM BRAFF|
STÉPHANE GALLAND & ADRIAAN VAN DE VELDE
garden stage 17u50 -19u50 -21u50
Bram De Looze (piano)-Sylvain Debaisieux (sax)- Federico Stocchi
(contrabas)- Stéphane Galland (drums)
Malcolm Braff (keys) - Stéphane Galland
(drums)
Adriaan Van De Velde (keys, electronics -
Stéphane Galland (drums)
Zonet nog op het hoofdpodium komen Bram
en Sylvain Stéphane zich hier vervoegen bij de Italiaanse bassist
Federico (die we o.a. kennen van JazzContest Mechelen) en gaan ze
hier Kem exploreren. 'The mystery of Kem' staat voor de kleur zwart in
het oude Egypte met de donkere vruchtbare aarde. Zoals steeds is
Stéphane Galland bezig in zijn jazzspectrum met talloze nevenprojecten
en is niet vies om samen met jongeren te experimenteren. We horen o.a.
‘Symbiosis’, ‘soils’ en ‘Hitectonic’ en dat allemaal in een half uur
samengebald. Je kan ervan nagenieten op de plaat ‘(The mystery of) Kem’
uit 2018.
We reppen ons terug naar de Garden
Stage voor Galland in duo met een Zwitser Malcolm Braff met lange baard
aan piano en Fender Rhodes. Galland en Braff spelen intussen al een paar
jaar af en toe samen en dat merken we hier. Ze hebben beiden hun unieke
ritmische manier van spelen. Veel volk zit mooi in een halve cirkel op
het gras te genieten. Samen herwerken ze jazz standards terwijl ze ook
eigen composities brengen.
Door de regen snellen we ons voor een
laatste Galland set naar de Garden Stage en schuilen onder het
gebladerte van een dikke boom met zicht op het tweetal. Iedereen propt
gezellig dicht tegen mekaar in de te kleine open tent wat verderop.
Galland viert dit jaar zijn vijftigste
verjaardag, maar op zijn geluid staat geen leeftijd. Onder de noemer
Rhythmology gaat hij een duel aan met jonge snaak Adriaan Van de Velde
op toetsen die we hier in Gent Jazz eerder ook al tegenkwamen met de
band Pomrad. Antwerpenaar Adriaan op de keys tovert beats als in een
discotheek onder de pulserende energieke salvo’s van Stéphane. Het is
erg aanstekelijk en dansbaar. Ik vindt dit beter dan Stuff en onder de
noemer less is more dekt deze bezetting de lading wel. Samen zetten ze
het project ‘Yhi’ op poten dat staat voor de godin van licht en
schepping. Ze zijn creatief, groovy en virtuoos met elektronische beats.
Moesten we een gesloten tent hebben gehad dan was iedereen nu aan het
dansen... maar geen mens waagt zich hier nu aan 'singing’ and dancing in
the rain'.
Michel Proesmans
MELISSA ALDANA QUARTET
garden stage 00u00
Melissa Aldana (tenorsax) – Lage Lund (gitaar) – Josh Ginsburg (bas) –
Kush Abadey (drums)
foto by Michel Proesmans
Wat een aangename band op dit middernachtelijk uur. We zien de uit Chili
afkomstige Melissa Aldana op sax en het is een aangename kennismaking
geworden. Strak in pak met das zien we ook Lage Lund op elektrische
gitaar, die ik al eens zag in de Hnita hoeve. Ze weet zich goed te
omringen.
Aldana kreeg les van o a. George Coleman en ze won op haar 24ste al de
prestigieuze Thelonious Monk International Jazz Competition. In 2016
kwam haar album ‘Back home’ uit als een hommage aan haar held Sonny
Rollins. Ze speelt ook enkele nummers van haar nieuwe plaat ‘Visions’
van 2019.
Kush, de zwarte drummer, heeft al opgetreden met klinkende namen als
Ravi Coltrane, Chris Potter, Nicholas Payton, Gilad Hekselman, Terence
Blanchard, Tomasz Stanko… Hij is lid van het Wallace Roney Quintet. De
zijpodia op de festivals blijven toch nog altijd interessant al hoeft
het niet extra voor mij. Als tussendoortje zijn jazz DJ’s best voldoende
want zo hebben we tijd om met bekenden rustiger te kunnen praten.
Michel Proesmans
|