

voor het volledige JaZZZolder-archief click
hierboven
de tab
JaZZZolderArchief 2
023

Bezoek ook eens
de YouTube Webstek van de JaZZZolder !
je (her)beleeft er optredens van en op de oude JaZZZolder
!



|

| | |
|
|
|
|
| |
|
| |
|
Vrijdag 14
April 2023
concert 1 19:30 - concert 2 21:15 hr
|
|
|
Ewout Pierreux
Rhodes Trio
|
| |
|
| |
|
| |
Ewout Pierreux speelde al geruime tijd met het idee om een band te
bouwen rond zijn favoriete klavierinstrument naast de piano, de (Fender)
Rhodes.
Hij heeft zijn eigen Rhodes-exemplaar gevonden in 2005, een MARK II
73-model uit 1981. Vintage instrumenten kunnen erg verschillen qua
toestand waarin ze verkeren, en hij weet niet of zijn exemplaar meteen
een toonvoorbeeld van perfectie was, maar hij weet wel dat het liefde op
het eerste gezicht was, qua feel en klank - een coup de foudre die bijna
20 jaar later nog lang niet blijkt uitgewerkt.
Door de jaren heen heeft hij het instrument vooral gebruikt als
organische stand-in voor de momenten/omstandigheden dat er geen
akoestische piano beschikbaar bleek voor het concert dat hij diende te
spelen. Door de architectuur (die eigenlijk in essentie veel aan die van
een elektrische gitaar doet denken - elektrische pickups die de
trillingen van metalen staafjes oppikken en doorgeven aan een pre-amp),
gaat er van de typische bel-achtige klank een natuurlijk warmte uit die
beter blijkt te passen bij een uitvoering van oorspronkelijk akoestisch
bedoelde (jazz)muziek dan pakweg eender welk elektronisch klavier.
Anders dan veel collega-pianisten/toetsenisten die graag experimenteren
met allerhande (gitaar)effecten, heeft hij zijn Rhodes steeds bijna
uitsluitend met de natuurlijke klankkleur gebruikt. Daarbij heeft hij
telkens vastgesteld hoe hard hij zich amuseerde op zijn eigen vertrouwde
instrument, een gevoel dat voor een (akoestische) pianist ietwat vreemd
is, omdat pianisten voortdurend op instrumenten terecht komen die ze
niet of amper kennen (uit verhuur, of eigendom van een concertlocatie).
Wat de band betreft, wilde hij al een tijd terug naar een basisbezetting
en heeft hij in zijn jonge kompanen Jef Manderveld en Jesse Dockx een
ritmesectie gevonden die zijn eigen muzikale insteek intuïtief erg goed
begrijpt. Hij houdt van de klank die ze met dit trio maken en van de
beat die ze genereren - ergens op een kruispunt tussen bebop, blues,
soul en gospel.
|
|
|